Tysklandsjagt vel overstået

Selvom det var et ekstremt ringe resultat for så vidt angår antallet af dyr på paraden havde vi en rigtig god og oplevelsesrig tur til Ludwigslust.

Første dag var vi på aften-ansitz og os 20 jægere iblandt blev der kun nedlagt 3 stykker råvildt – i tre skud. Hvad der IKKE blev skudt vender vi tilbage til!

Anden dagens jagt som alle havde ventet på med julelys i øjnene, begyndte med parole kl 8, hvor vi fik læst og påskrevet om hvad der måtte nedlægges og især hvad der ikke måtte, alt imens det øsede ned i spande. Til trods for at formanden var taget en hel dag i forvejen netop for at kunne overtyde sig om parolen –og oversætte den, så der ingen tvivl skulle være, nåede den at blive ændret hele to gange, endog så sent som ved selve parolen. Allermest beklageligt var det at drevet blev reduceret med en halv time, selvom det i forvejen var skåret ned til 2½ time. Flere drivere var ganske enkelt blevet væk, vel på grund af vejret, hvilket måske ikke er svært at forstå i og med de er ulønnede.

Således blev vi sat på post, allerede godt opblødte, ca. kl. 9, hvor selve drevet skulle starte kl. 10. Det var allerede fra starten påfaldende hvor få skud der lød. Dog blev der talt ca. 50 skud. Heldigvis stilnede regnen af og vejret blev tåleligt, men meget vildt var der ikke. Forklaringen skal vel findes i en kombination af flere uheldig omstændigheder: Regne holdt driveren væk og svine og krondyr i tykningerne, så meget desto mere som de få drivere langt fra fik gennemdrevet alle tykninger. Dertil kan lægges at langt fra alt majs på de omkringliggende marker var høstet, hvilket betød at de fleste svin og en hel del krondyr fortsat stod på marken, skjult af de velvoksne majs-planter.

50 skud gav imidlertid stadig håb om en vis mængde dyr på paraden. Sandheden skulle vise sig mindre imponerende en det i forvejen ringe antal skud kunne tyde på: Alt i alt lå der siger og skriver 16 dyr på paraden. 4 svin, 9 stk. råvildt 2 vaskebjørne og en uanseelig ræv. DYBT skuffende.

Når nu alle beklagelserne er kommet på bordet er der så meget mere grund til at fortælle om hvor stolte vi har grund til at være. Og det HAR vi: 70 jægere nedlægger 16 stykker vildt med ca 50 skud! Af disse blev HALVDELEN nedlagt af jægere fra ODENSE MIDTFYNS JAGTFORENINGS jægere med 10 skud! Det er ualmindeligt flot! Som om at det ikke var nok blev en af os –Kristian Petersen- jagd-könig i og med han nedlagde de tre stykker vildt: Et svin, en rå og en vaskebjørn. Det er en stor ære der lyser over hele foreningen, tak Kristian! Om Kristian så er ligeså lykkelig er et spørgsmål: Det kostede ham 50 euro i drikkepenge til driverene.

Alt i alt: Formanden er stolt af sine medlemmer!

Du blev lovet noget om hvad der IKKE blev skudt! Se, jeg har lovet Petersen ikke at afsløre ham, hvorfor jeg vil kalde ham Ludvig, da ej heller formanden på nogen mulig måde ønsker at mobbe nogen.

Men altså: Første aften på ansitz var Ludvig en af de meget få der så noget som helst andet end råvildt. Ludvig ikke bare så kronvildt, han så to! En hind og en kalv som begge var lovligt vildt og endda gratis. Dertil kommer at disse bare kom nærmere og nærmere, sådan så de til sidst stod 10 meter fra Hochstanden. Ingen skud lød !

Dagen efter- på drivjagten- skete det samme for Ludvig , bare gange 4. Af vidst nok 3 omgange fik Ludvig kronvildt på skudhold. Ingen skud ! det tavse bøsseløb fremkaldte betydelig forundring blandt gruppen. Vi kunne dermed have været beæret af at være leverandør at det eneste kronvildt på paraden, men nej, sådan skulle det ikke være.

I en senere samtale med Ludvig viste det sig at der var sket en fejl da han blev meldt ind i jagtforeningen: Han troede han havde meldt sig ind i Dyrenes Beskyttelse. I løbet af aftenen efter drivjagten blev endvidere tanken om, at der i det hele taget var blevet dræbt dyr i hans nærvær, for meget for ham. Han måtte dulme sin sjælekval i alkoholens dampe! Gentagene gange udbragte han formandens skål – og alle andre i restauranten tilstedeværendes. Efter selskabet trak sig tilbage til et af værelserne, var Ludvigs sorg endnu ikke helt afgået ved druknedøden, hvorfor vor alles redningsmand Torben, i medynk stak han en dansk guldbajer med det resultat at Ludvig straks efter én slurk, mistede bevidstheden – ”han gik simpelthen i jorden som en vingeskudt krage” kunne Torben senere berette.